Gravity is working against me

denna dag skulle vi vara lediga. men jag tog mig ut i kylan och vandrade den lilla biten till skolan där jag sydde en halv brudklänning. jag måste säga att jag är lite stolt över mig själv, nu är det överdelen kvar. det innebär 500000 timmar av pärlbroderi och drapering.
när jag kände mig klar gick jag hem till mormor och morfar och stickade en halv röd strumpa.
Imorgon då? Förmiddagen kommer jag tillbringa i Photoshop och eftermiddagen i ett hav av tyll. 30 meter närmare bestämt...Dags att sätta igång med tylltossar!
Jag känner mig så himlans kreativ.

Men goda nyheter, på måndag bär det av till fastlandet. Båtbiljett är bokad till oskarshamn, mer än så vet jag egentligen inte. min bror skulle ta med mig till linköping, men plötsligt verkar allt väldigt luddigt och mystiskt. It's a surprise and i'm intriqued by it's mystery!

OCH OCH OCH jag måste berätta för er alla om stav-tanterna!
jo, såhär är det: Varje morgon när jag går till skolan stöter jag på ett gäng tanter utanför skolan. Dessa tanter är ute och går med stavar, men stannar alltid på rökpaus utanför matsalen. Dom ser ut att ha varit riktiga cougars en gång i tiden och jag tror att dom är coolast på hemmet. Dom ser ut som riktiga gangstas alltså där dom står och lutar sig mot väggen med en milt överlägsen blick och så blåser dom ut rök lite lagom nonchalant.
Men! I måndags kom en av tanterna fram till mig och jag måste erkänna att på nära håll såg hon ut som en söt liten farmor som bara vill kramas hela tiden.
Hon sa något, men jag hörde inte vad eftersom jag hade mina lurar i. Så jag drog ur ena proppen och sa: Ursäkta? Med en ödmjuk min, inte drygt. Hon upprepade vad hon sa och hon sa: Jag måste säga att du har verkligen en jättefin mössa. Jag ser dig varje dag och jag tänker alltid: Åh vilken fin mössa. Jag var bara tvungen att säga det..Har du gjort den själv?
Det ledde till ett litet samtal om min röda mössa.

Och idag hände det igen, men ändå inte!
Gänget hängde på samma ställe som alla andra dagar. Men idag kom både tanten från i måndags, Och en annan tant framspringande till mig. Hon sa igen att jag hade en helt otroligt fin mössa. Men nu var tanterna två och det var bara för mig att ta av mig mössan så dom kunde:
1. se hur den är gjord
2. bedömma garn
3. räkna antal maskor i omkrets

Jag har en kort misstanke om vad dessa tanter kommer göra när dom kommer hem. Det skulle vara så roligt om jag stöter på tantgänget imorgon och alla 5 har varsinn röd mössa! And I would be one of them.......ahhhhh....

this sad long tale of moments passing must come to an end

jag vet inte om du kommer läsa det här idag. men kanske du tittar in och undrar om jag tänker på dig eller nått..för idag är ju ändå vår dag. eller, det var vår dag.
Jag har tänkt på dig hela dagen. Jag tänker alltid på dig. Hur mycket jag än försöker trycka undan dig snurrar du ändå runt i mitt huvud. Jag blir galen av att inte veta vad du gör. Ibland undrar jag om du känner så om mig, det är därför jag bloggar. jag vill att du ska kunna veta om du vill veta utan att behöva prata med mig direkt. även om jag vet att du hatar när jag bloggar och så. men som sagt..om du någonsin undrar hur jag har det, så finns jag här. skriver lite grann. så att du kan få veta.
Det finns så mycket jag vill säga till dig men samtidigt vet jag inte alls vad jag vill ha sagt. om det är det ena eller det andra eller om jag helt enkelt inte har någonting att säga över huvud taget.
Jag kommer berätta för dig hur jag har haft det kring allt det här, så du slipper tro att det var tvärtom.
Jag har strejkat från livet lite grann. Dom första veckorna satt jag i soffan utomhus och bara glodde. Det tog ett tag innan jag kunde vara social igen. Dom första gångerna satt jag mig i ett hörn och bara tittade tomt framför mig. En gång fick jag panik och gick hem där jag kunde skrika tills rösten tog slut utan att någon hörde.
Jag tar en dag i taget och allt går upp och ner. Jag försöker sysselsätta mig men ibland, ofta, vill jag inte gå upp ur sängen.
Jag framkallade den där filmrullen oxå. Vi tog den för exakt ett år sen och den är full av bilder på dig. jag kunde bara titta på dom en gång, men jag har dom i min byrå.

Jag vill så gärna ringa till dig, eller bara skicka ett sms men jag är rädd att du ska avvisa mig igen. Så jag tänker hela tiden på sist vi pratade, försöker minnas vad vi sa och hur det kändes. Jag minns att jag sa god natt hjärtat, och du sa bara hej då. Jag minns att i den stunden lät jag det gå förbi en sekund för jag visste att du redan bestämt dig för hur du känner för mig. men såhär i efterhand gör det så ont. Du är mitt hjärta. Hur livet än tar sig och vem jag än blir kär i kommer du alltid vara mitt hjärta.
Jag känner mig så töntig. Jag gjorde alltid det sista tiden med dig, jag kände mig så dum. Jag sa och gjorde så många saker som jag ångrar. Som alla gånger jag skrek på dig eller var elak. Jag ångrar alla gräl. jag skulle göra vad som helst för att få ha dig i andra änden telefonen igen. Förlåt för allt jag gjorde som jag inte gjorde rätt.
Hur det än var, så var du en del av mig. En del som slets bort från mig. Jag har ägnat varje dag åt att försöka bygga upp mig själv igen men du kan inte ana hur svårt det är att bygga upp sig själv utan den personen som gjorde mig hel.
Jag älskade verkligen dig..


Tadaaaaa

imorgon ska jag sy en brudklänning! Hurra!

Tampons for free

alltså, nu ska ni tjejer få veta något alldeles magiskt.
För ett par dagar sen fick jag ett alldeles underbart paket i brevlådan. Det såg ut såhär:


I det paketet ligger åtta tamponger som jag har fått alldeles gratis, och jag får såna paket varje månad. Och vet ni vad det bästa är? Ni kan oxå få ett sånt paket, varje månad!
Såhär funkar det:
1. Gå in här
2. Anmäl er och ni är med.
Varje gång ni får ett paket ska ni fylla i några frågor på internet om vad ni tycker om reklamen på paketet. Att ni svarar på frågorna garanterar att ni får ett paket nästa månad också.

Hur kan det vara gratis kanske ni undrar?
Det ska jag förklara. Det är reklam på utsidan av paketet som gör att tamponsforfree inte behöver ta betalt av oss tjejer. Vi behöver inte ens betala frakt.

Gå med du också!

Bach suite Bwv 1007: Prelude Violin

såhär låter den, lyssna, sen får ni läsa varför den är relevant



Jag har bestämt mig för att jag ska spela den här låten på examenskonserten i sommar. Så jag lyssnar på den konstant nu så jag kan spela den på gehör. det här med att lära sig en låt av noter har aldrig funkat för mig..
MEN, den här tjejen spelar viola, medans jag spelar violin (olika sorters fiol) så det kommer bli lite annorlunda. men det kommer bli fab! jag har redan tagit mig igenom en fjärdedel sen jag hörde den för första gången för några timmar sen.
nu vet ni det, om ni undrar varför mina lurar läcker ut sån här musik ibland :)
om ni vill höra orginalet får ni gå in här....

ba ba pa pa pa baah AAAaaahhh

okej, nu har jag tagit första steget i att hitta ett mål med livet och jag är sååååå himla galet sugen på att sticka till new york ett tag. och nu tog jag första steget mot att undersöka hur det där med parsons går till... men jag får lixom lite prestationsångest..här kommer jag och designar klänningar och enbart klänningar. sen, kolla in deras inspiration-sök-hit video.

nej, vi skippar nog utbildningsgrejen. jag kan sy mina klänningar ändå. I'm faboulous and fearce jag behöver inte parsons...... vi säger såhär: jag flyttar dit, för där finns massor med tyger och grejer som inte verkar gå att få tag på i sverige (typ grå sidenchiffong, en smal gepyrspets till brudslöjor och allmänna applikationer som är absolut nödvändiga) syr massor med saker, köper på mig saker och sen får vi se vart jag tar vägen. kanske sticker till paris efter det.
det komiska är att jag antagligen aldrig kommer lämna sverige. men vi tänker positivt! jag kanske kan ta en weekend till NY nån gång iaf.....

If I would slip, If I would kill her, then take these words, spread them above her. and tell her I never could love her

ikväll lyssnade jag på en låt jag inte kunnat lyssna på på väldigt länge av såna där anledningar. det var ett stort steg men hur jag känner vet jag inte. vi får se hur det är imorgon.
nu kommer i alla fall några bilder.

Förra veckan sydde jag en liten kavaj. den ska ännu fållas och få ett knapphål och en stor kristall-pärl-knapp, men jag gillar den.


Och jag tränade på olika draperingar till mitt projektarbete. ungefär såhär kommer midjan bli


Igår gjorde jag prov-draperingar på den kommande brudklänningen. Såhär ska det bli:

Vecken möts i mitten så det blir som en fin liten trekant. dom ska fortsätta på sidan, såhär


jag har ändrat lite i designen på brudklänningen, bandet i midjan ska inte vara draperat, utan täckt av pärlor. idag beställde jag strax över 13 000 kristallpärlor :) och så ska det inte vara våder i midjan, utan ett helt stycke tyllkjol.
Tyget kom idag i alla fall, det är så vansinnigt fint och mer perfekt än jag kunde tänka mig!

God natt




how wonderful it sometimes can be

jag är egentligen alldeles för trött, men jag måste få säga en sak
ikväll har varit en helt underbar kväll. tillbrungen med massvis med underbara folk (jag vet att tillbrungen inte är ett riktigt ord, men det borde det vara, eller hur?) och bara mysig. jag åt mackor, lyssnade på musik, drack många koppar te och satt mig i ett hörn med dom yngre flickorna och fnittrade med dom över deras killproblem. dom är så gulliga :)

Jag ska gå o lägga mig nu god natt!

jag går fram och tillbaka med ett glas vin i ena handen, chips i andra och dansar lite smått med Mr baker.

hejhej. nu har jag varit himlans osocial, jag vet. det har varit en jobbig vecka, mycket att göra.
vi kan skriva en lista, vi börjar med det jobbiga och avslutar med det bra, för det är det braiga man ska toppa allting med. typ.

dåligt: Jag blev tvungen att börja om med mönstret till brudklänningen och projektklänningen för jag gjort fel. fast på sättet jag gjort hade jag gjort rätt, men jag skulle ha gjort på ett annat sätt.

okej det var det enda jobbiga, men i stunden var det lixom...ja...vad ska man säga? jag hatar mönsterkonstruktion och det här var fjärde gången jag blev tvungen att fiffla på mönstret med brudklänningen. det finns en gräns på hur länge man kan bita ihop..det är så hopplöst bara. men som andrea sa: det hade blivit fult om jag inte gjort om, men nu har jag gjort om och då kommer det bli jättefint!
och annica påminner mig ständigt om att jag åtminstonne aldrig kommer göra om samma misstag igen. och det är ju bra. det gäller att tänka positivt.

men nu tar vi det braiga!

1. jag överlevde nationella. hur bra är inte det lixom? jag skrev i 4,5 timme. om det blev bra vet jag inte men andrea lättade upp stämmningen och då blev jag glad och fick lite flyt lixom.

2. jag har äntligen köpt min påse med chips! gissa hur fort jag åt upp den.....

3. jag blev klar med mönstret till brudklänningen och projektklänningen igår. 

4. jag sydde en jättefin kavaj i onsdags. bild på det kommer väl eventuellt.

5. Jag har äntligen rensat ut allt i min garderob som ska sys om.

6. jag har köpt en jättefin lång svart klänning (finklänning) för 50kr på tradera.

7. JAG HAR FÅTT PRAKTIK! jag vet det är helt fantastiskt!! på mq blir det. det kommer bli fab.

8. Om tre veckor ska jag och min bror åka till fastlandet på en mini-roadtrip-sitta på café och lyssna på mysiga band-resa och träffa folk. mitt i veckan oxå. det är sååå ute att göra sånt på helgerna hihi :)


8 bra saker mot en negativ! jag håller en likgilig min mot att jag igår beställde tyg till min projekt-klänning. strax över 2700 går kalaset på. men ska de va så ska det och jag kommer inte misslyckas! jag tror på mig själv på det här!

God natt

These arms of mine -Otis Redding


hej hej

idag vill jag inte alls gå till skolan. jag vill vara på fastlandet med massa folk jag knappt känner och gå på nått litet café eller något och höra mina vänners band. dom är bäst och jag saknar dom och allt det där. överväger att åka dit typ snart. nämnde jag förresten att jag var hos min syster förra helgen? det var kul, och vi gjorde massvis med 2nd hand fynd. hennes bebis är gullig (såklart) och jag vill bara krama honom hela tiden.
/trotsig tjej 93

cry me a river, 'cause baby I've cried one for you

himmel och pannkaka vad grejer jag har fått uträttat idag! jag har sytt upp en prov av hannas brudklänning (till kollektionen) fått ångest över att jag gjort ett litet fel. men i stunden var det i klass med jordens undergång, fast snäppet värre.
jag har ändrat mönstret, och med tanke på att det tydligen var sån himlans katastrof och jag är ju lite virrig, tog det mig två timmar.
sen har jag: förberett nationella imorgon och av det har jag, mot all förmodan, lyckats göra värsta abitiösa grejen. (den stavningen på ambitiösa, kan bara inte stämma)
och nu har jag gjort budget på min älskade kollektion. vi kom upp i den strålande summan 1882 kronor! inklusive moms. och vem vet om tyllen jag har beställt räcker, jag kanske behöver späda på med 30 meter till..
och nu ska ni få se vad jag håller på med, men jag har inte färglagt bilderna så ni får låta fantasin flöda!

först ut: en brudklänning.
Men den ska vara rak i nederkant, jag har ändrat det!!

Sen: En bollklänning med en ashäftig korsett. Typ, The Fashion Bridesmaid


Den ska vara uppbyggd av fem-tusen-miljarder sånna här tylltussar. den här har jag gjort i svart och vitt, men sen ska det vara svart och rosa.



Och sista klänningen ska vara med samma korsett och en enkel kjol under, med massvis med lager av rosa tyll, och överst ett lager svart.


Så det kommer bli ungefär såhär:


Och om jag får tyll över kommer jag EVENTUELLT göra en slöja till brudklänningen. Då ska den se ut typ såhär:

Men kristallerna ska vara mycket mer utspridda än på pappret..

Det var den kollektionen. Och nu är det dags att sova.
Hejdå.

En paus i livet och korta små tankar

jag undrar om jag finner mig själv eller om detta bara är en fas.
men jag må säga att jag älskar att lämna röda läppar på tekopparna och oroa mig för om det sitter kvar något på läpparna eller inte. jag älskar att para ihop det med mitt slarviga hår. jag älskar att köpa udda fat och koppar som egentligen inte alls hör hemma någonstans i mitt liv. men dom är fina och inspirerande och jag gillar udda saker.
jag älskar att lyssna på gammal musik också. och fransk musik. jag älskar att mitt rum långsamt förvandlas till ett syrum. för nu är det tyger och trådar överallt.
jag älskar också att jag får en sån där underbar syn på allt nu. sådär som när jag är lycklig. men om det bara är ytligt vet jag inte, men jag vill gärna tro att jag är glad på riktigt vissa stunder. och då är ju världen fin, och färgena på löven är fina och vintern luktar gott. lite frostigt och sådär.

var det dig jag såg, som en skugga ur mina drömmar?

tänk, här sitter jag i sunkiga mjukisar, alldeles finnig och skum. men med rött läppstift och slarvigt uppslängt hår och ska alldeles snart äta godsaker.
Jag har ätit mycket gott idag, men godast av allt var faktiskt andreas kladdkaka som hon bakat till klassen sådär på måfå. Det var väldigt fint.
Idag mår jag mycket bra. jag har tillochmed pallrat mig ut och köpt tabletter för mensvärk (klarar dom testet på min supermensvärk? Det återstår att se..) och så har jag köpt nytt smink. ögonskuggor, eyeliners och sånt där smått. alltså, imorgon ska jag sminka mig fint och gärna klä mig fint om jag hittar något i min röra....jag kanske tar på mig en fin klänning.
och ikväll kanske jag ringer en vän. för jag är glad och vill gärna smitta vidare det.


när tiden är rätt ska jag plocka upp dig och ta dig långt härifrån

hejhej. I return to the blog. I know you miss me when i'm gone. jag har varit på äventyr och annat. fast egentligen inget annat för jag har legat nerbäddad i soffan med ett oändligt antal påsar chips. ska vi räkna?
En förra onsdagkvällen. en halv på torsdagen. massvis med chips (inte påsar) på fredagen när jag och mina Peeps samlades och tittade på postkodmiljonären och Jersy Shore. Det var en väldigt meningsfull kväll tycker jag :)
På lördagen åkte jag till min syster. vi åt andra onyttigheter. och på söndagen åt jag faktiskt en hel påse chips och en avokado till frukost. jag gillar min diet må jag säga, och jag känner att alla runtomkring är superduper intresserade av den:)
Hur som haver, jag kom hem sent på söndagnatten med båten. klockan 01.00 värmde jag på massvis med mat som jag åt innan jag sov en stund, sen begav jag mig till skolan. och så är mitt liv.
INATT SOV JAG EN HEL NATT!!! Hur ofta händer det?  jag tillochmed sov i två och en halv timme när jag kommit hem från skolan. 
Men jag är ännu förkyld och äter alldeles för mycket ipren och läskiga halstabletter. men jag är glad ändå.

Men nu ska ni får höra. Idag beställde jag:
50 meter tyll (ja det ska faktiskt stå 50, den där nollan har Inte hamnat där av misstag.)
3 blixtlås
2 meter satin
osynlig sytråd

och jag håller utkik efter en fin cremefärgad brudsatin. Planerna till min kollektion har satts i rullning!

Jag ska erkänna en sak dock. jag skäms lite över att jag skriver så tråkigt och ointressant. förut (för länge sen nu) brukade jag vara poetisk för mig själv och..ja jag vet inte..men så är det. jag skriver bara om någon där ute ibland undrar var jag är och hur jag mår.
nu är jag hemma på gotland. humöret går upp och ner ibland om jag ska vara rak på sak. idag har jag varit glad ändå.
Och det finns saker jag tycker är roliga. som ibland om man åker buss eller något annat, och så är man lite ingången i sina tankar. allt det jobbiga catchar upp en om man säger så. men så tänker man på en vän man har som gör en glad utan att göra något speciellt. som bara säger rätt saker när man behöver höra just det. Och så tänker man: om jag skulle träffa den personen nu skulle jag bli jätteglad.
Och just som man åker den där bussen och tänker precis just så går den personen förbi strax utanför. och du ser den vännen och blir jätteglad inombords. och så är du jätteglad över att sitta o spana på den personen utan att hon/han vet om det och det är en spännande hemlighet som bara du har.
sen så är man glad resten av dagen för just det sammanträffandet.
jag tycker om när sånt händer. Som det gjorde i söndags. vad är oddsen att när man åker bil i oskarshamn går en person förbi, som egentligen bor alldeles för långt därifrån?

Det var väl allt jag hade att säga den här gången. nu ska jag sova lite till.
God natt världen


I just want to hold you in my arms

God morgon! Idag är lilla Amanda sängliggande. Därför tänker jag tillbringa dagen i sängen med mina kära Menthol-näsdukar. They feel so smoooooth against my skin!
Om jag någon gång orkar (eller inte, men jag gör nog det ändå) tänker jag idag inhandla en meter vit tyll, och lite färg, så ska vi se om det går att färga tyll till den färgen jag vill ha i kollektionen, som absolut inte finns att köpa någonstans. 
Nu tänker jag citera Suss för hon skriver så fint och jag känner alltid precis likadant. Hoppas det är okej för dig suss!


Hur skulle jag kunna komma över någonting som berört alla årstider
och vägrar släppa sitt grepp om mitt ur-takt dumma lilla hjärta.
Det är som att önska sig själv vara någon annan, och det funkar ju inte så.
--
Ibland kommer jag på mig själv i tankar om stunder med dig, som i böcker kan vara kapitel långa
och beröra en så djupt att man aldrig riktigt förblir likadan som innan man läste.
Jag blev kär, och förblev aldrig mitt gamla jag igen.


Starlight -Muse (jag vet, jag har börjat lyssna på dom igen)